Mikä on Instagramin uusi ilmoita-ominaisuus eli tarinoiden ilmoita niminen tarra? Kurkkaa Studio Behmin vinkit!

 

Oletko törmännyt jo Instagramin uuteen tarraan ILMOITA Instagramin tarinoiden puolella? Kurkkaa alta vinkit, mistä on kyse, mistä se löytyy ja miten sen kanssa kannattaa toimia. Vinkit antaa Studio Behmin art director Niina Behm, joka rakastaa uusia Instagramin ominaisuuksia ja testaa ne aina tuoreeltaan!

Ohje on kirjoitettu 11.4.2024


Uusi ilmoita niminen tarra löytyy Instagramin tarinoista. Testaa, näkyykö jo sulla!

Mikä on Instagramin ilmoita tarra?

Ilmoita niminen tarra löytyy uutuutena Instagramin tarinoiden tarrojen alta eli samasta paikkaa, mistä valitset tarinoihisi esim. GIF:n tai kyselyn. (Kurkkaa kuva yläpuolelta)

Tarran tarkoituksena on antaa tarinoittesi näkijöille mahdollisuuden laittaa juuri sinun Instagram sisällöistä ilmoitukset päälle. Eli jos joku laittaa ilmoitukset päälle juuri sinun tarinoistasi löytyvän Ilmoita-tarran avulla, hän saa Instagramilta ilmoituksen aina, kun julkaiset uutta sisältöä jatkossa.

Kun käyttäjä painaa tarinoissasi Ilmoita-tarraa, painikkeen alta aukeaa valikko, josta käyttäjä saa itse valita, haluaako laittaa ilmoitukset päälle yhteen tai näistä kaikista: julkaisuihin, tarinoihin, keloihin ja live-videoihin. Ilmoituksista voi täpätä päälle (niin että valikko muuttuu siniseksi) joko yhden tai vaikka kaikki asiat, jolloin sisältöjesi superfani pysyy varmasti ajan tasalla uusista Instagram-sisällöistäsi. Toki käyttäjä voi olla valitsematta myöskään mitään ilmoituksia aktiiviseksi. Ilmoitukset pääsee myös myöhemmin ottamaan pois päältä, niistä lisää alempaa.

Uuden ilmoita-tarran tarkoitus on tiivistettynä siis tämä:

Kun lisäät omaan tarinaasi ilmoita-tarran, annat tilisi superfaneille mahdollisuuden saada ilmoituksen, kun postaat Instagramiin uutta sisältöä. Näin uudet sisällöt eivät huku jatkossa niin helposti muiden postausten virtaan.

Ja jos mietit heti, että äh, eikö riitä, että jotain tiliä vaan seuraa, miksi tähän tarvitaan uusi ominaisuus. Olen samaa mieltä, mutta ajattele asiaa myös niin, että tämä on uusi lisäkeino, jolla voit lisätä mahdollisuuksia, että Instagram-tilisi fanit saavat tiedon uusista postauksistasi, reelseistä ja tarinoista Instagramin ”miljoonakaupungissa”! Koska jos teet orgaanista somesisältöä Instagramiin viikoittain tai päivittäin kuten minä, tiedät, miten vaikeaa on tulla nykyisin löydetyksi edes omille seuraajille. Instagramissa alkaa olla niin paljon käyttäjiä ja niin paljon sisältöä, että ollaan kaikki pieniä saaria valtameren keskellä. Tuo ilmoita-tarra auttaa tilisi sisällöistä tosi paljon kiinnostuneita löytämään sun saarelle eli sisältöihisi helpommin.


Miten ilmoita tarra toimii? Näin sen teet!

  1. Aloita tarina Instagramissa normaalisti. Klikkaa tarinoissa ylhäältä tarran kuvaa (se, jossa on tarran sisällä hymynaama). Löydät ILMOITA nimisen tarran sen alta (kurkkaa kuva tästä alta).

2. Tee tarina loppuun. Lisää haluamasi kuva ja teksti sen Ilmoita-tarran lisäksi. Muista avata ihmisille tekstissä tai ääneen videolla, mistä on kyse ja miksi tarraa kannattaisi painaa. Ps. ilmoita-tarran sanaa et pääse muuttamaan, se on aina se sama ILMOITA. Pääset kuitenkin vaihtamaan sen väriä normaalisti joko klikkaamalla tarraa ja selaamalla värivaihtoehtoja sitä kautta tai valitsemaan tarralle värin pipetin avulla.

ilmoita, ilmoita-tarra, ilmoita ominaisuus, ilmoita Instagram, mikä on ilmoita tarinoissa, mikä on ilmoita Instagramin tarroissa, mikä on Ilmoita Instagramissa, mistä löytyy Ilmoita, Studio Behm, Niina Behm, mainostoimisto, somegraafikko, somepohjat.

Tältä ilmoita-tarra näyttää tarinoissa. Itse kerroin @studio_behm tilillä tarrasta näin.

3. Seuraavan vaiheen pääsee tekemään vain ilmoita-tarraa klikanneet, et siis sinä itse (toki voit testata tarran toimivuutta kirjautuneena eri Instagram-tilille esim. privatilillesi ja katsomalla tarinasi sen toisen tilin silmin).

Kun käyttäjä klikkaa sanaa ILMOITA, aukeaa uusi valikko, jonka otsikkona on Ilmoitukset (katso kuva alta). Tässä valikossa hän pääsee valitsemaan, mistä asioista käyttäjä haluaa saada ilmoitukset käyttöön juuri sinun sisällöistä! Kun hän klikkaa esim. Tarinat painiketta oikealle, muuttuu väri siniseksi ja se tarkoittaa siis sitä, että kyseinen käyttäjä saisi ilmoituksen aina, kun postaat uuden julkaisun tarinoiden puolelle. Ja jos käyttäjästä tuntuu, että ei halua täppäillä ilmoituksia päälle, tässä vaiheessa voi vielä raksia tuon valikon poiskin.

Tämä valikko aukeaa, kun käyttäjä painaa tarinoissa ILMOITA-tarraa.

4. Entä jos haluaa alkaa saamaan ilmoituksia joltain sellaiselta tililtä, jota jo seuraa, mutta tämä tili ei ole vielä postannut tarinoiden puolelle ILMOITA-tarraa? Tai mitä jos haluat muuttaa mieltä ja ottaa ilmoitukset myöhemmin pois joltain sellaiselta tililtä, josta jo aiemmin laitoit ilmoitukset päälle? Se onnistuu kyseisen tilin profiilin puolelta!

Löydät jokaisen sellaisen tilin profiilista, jota jo seuraat Instagramissa, kello-ikonin, jonka keskellä on oikein merkki. Klikkaa sitä ja sulle avautuu täsmälleen sama lisävalikko Ilmoitukset, joka aukeaa sieltä tarinoiden ilmoita-tarran kautta!

Ilmoitukset saa valittua päälle tai pois päältä myös jo seuraamasi Instagram-tilin profiilista löytyvän kello-ikonin kautta.

ilmoita, ilmoita-tarra, ilmoita ominaisuus, ilmoita Instagram, mikä on ilmoita tarinoissa, mikä on ilmoita Instagramin tarroissa, mikä on Ilmoita Instagramissa, mistä löytyy Ilmoita, Studio Behm, Niina Behm, mainostoimisto, somegraafikko, somepohjat.

Sieltä löytyy sama valikko, josta voi täpätä halutut asiat päälle.


Jäitkö miettimään vielä näitä ilmoita ominaisuuden kohdalla?

Entä jos ilmoita tarra ei vielä näy Instagramissa? Näkyykö tarra jo kaikilla?

Ilmoita-tarra ei luultavasti näy vielä kaikilla. Itse huomasin tarran viime viikolla (huhtikuun 2024 alussa). Eri ominaisuudet tulevat aina pikkuhiljaa eri käyttäjille, joten jos sulla ei vielä näy tuota tarraa, ominaisuus ei ole vielä saatavilla tilillesi. (Studio Behm ei vastaa Instagramin ominaisuuksien muutoksista, tämä ohje on tehty omien kokemusten pohjalta ja jaettu myös muille, koska uutuuksista on harvemmin tietoa heti suomeksi. Uusimmat muutokset ja ohjeet kannattaa kurkkia suoraan aina Instagramin omista ohjeista.)

Käytätkö Instagramia englanniksi?

Jos käytät Instagramia englannin kielellä, tarran nimi on NOTIFY. Löydät lisätietoa englanniksi hakemalla tietoa sanalla notify sticker.

Miten usein ilmoita-tarraa kannattaa käyttää?

Itse en alkaisi tuuttaamaan sitä jatkuvasti, se saattaa alkaa ärsyttämään, mutta nyt olisi hyvä sauma ainakin kerran mainita siitä seuraajillesi! Toki voit myöhemmin muistuttaa tarran olemassa olosta. Muista kuitenkin, että kaikki eivät pidä Instagramissa lainkaan ilmoituksia päällä, joten sinun kannattaa puhutella eniten niitä tilisi superfaneja, jotka eivät halua missata sun uusia videoita, vinkkejä tai tarjouksia ja jotka muutenkin pitävät ilmoituksia päällä.


Tule seuraamaan @studio_behm tiliä Instagramin puolelle!

Joko seuraat Studio Behmiä Instagramissa? Jos olet Studio Behmin sisältöjen fani ja haluat varmistaa, että näet somevinkkejä + art directorin visuaalisia vinkkejä jatkossakin, paina @studio_behm profiilistani löytyvää kellon kuvaa.

Instagram-tili @studio_behm on mainostoimisto Studio Behmin sometili, jossa sisältöä päivittää art director ja kuvittaja Niina Behm. Miksi Studio Behmiä kannattaa alkaa seuraamaan?

  • Jaan tilillä paljon vinkkejä sisällöntuottajille ja yrittäjille Instagramin uusista ominaisuuksista ja oikoreiteistä, jotka liittyvät Instagramin sisällöntuotantoon tai visuaalisuuteen juuri art directorin näkökulmasta. Olen tehnyt työkseni graafista suunnittelua ja visuaalista konseptointia Instagramiin jo yli 10 vuotta ja auttanut useita yrityksiä loistamaan brändin omalla äänellä juuri Instagramissa. Nostan Instagramiin välillä myös ilmaisia värivinkkejä väriarvoineen, joita voit hyödyntää myös omassa sisällöntuotannossasi!

  • Löydät tililtä aina myös uusimmat tarjoukset ja vinkit graafisen suunnittelun ja visuaalisen ilmeen tilaamiseen. Autan yrityksiä, liittoja ja järjestöjä ympäri Suomen eli yrityksesi voi sijata missä päin Suomea tahansa. Postaukset voivat liittyä esim. brändiväreihin, fontteihin, logosuunnitteluun tai vaikka somesisältöjen luovaan ideointiin ja konseptointiin.

  • Oma taustani on aikakauslehtien ad:na ja autan yhä mediataloja, liittoja ja mainostoimistoja aikakauslehtien visuaalisuudessa niin painotuotteista somekonseptointiin. Jos aikakauslehtien aihepiiri kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti seurailla postauksia myös Instagramin puolella!


Studio Behm, Instagram-vinkit, Instagram-valmennus, art director Niina Behm, Studio Behm, Instagram lähetyskanava, mikä on Instagramin kanava, miten luon kanavan Instagramissa

Joko seuraat Studio Behmiä Instagramissa? Tule moikkaamaan täältä. Postauksen Ilmoita-tarrasta löydät täältä ja sen voit jakaa myös omiin tarinoihisi, jolloin pystyt kertomaan uudesta ominaisuudesta myös kavereillesi!


Tiesitkö: Studio Behm auttaa yrityksiä Instagramin visuaalisessa brändäyksessä & graafisessa suunnittelussa

Somegraafikko, Instagram-pohja, Instagram-mallipohja, someilme, graafinen suunnittelu Instagram, Instagram visuaalinen ilme, Instagram ilme, Instagram graafikko, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, brändi-ilme, brändiväri, Instagram

Onko yrityksesi brändi laadukas, ekologinen, rohkea, hassu, lempeä tai alansa edelläkävijä (tai mitä tahansa muuta upeaa!), mutta brändisi oma ääni ei vielä välity muille Instagramissa? Instagram-tilisi saattaa tällä hetkellä koostua irrallisista ilmais-pohjista, fonteista tai tyyleistä ja brändin näköinen punainen lanka vielä puuttuu? Käytätkö paljon omaa aikaa irrallisten pohjien etsimiseen?

Somegraafikko, Instagram-pohja, Instagram-mallipohja, someilme, graafinen suunnittelu Instagram, Instagram visuaalinen ilme, Instagram ilme, Instagram graafikko, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, brändi-ilme, brändiväri,

Mitä jos ratkottaisiin brändisi ääni esille myös Instagramiin ja sometiimillesi sopivaksi? Studio Behm auttaa ratkomaan Instagramin visuaalisuutta aina jokaisen brändin omalla äänellä useiden visuaalisten palveluiden avulla. Voit tilata niistä vain yksittäisen palasen ja kaikki työt onnistuvat minne päin Suomea tahansa yrityksille, liitoille ja järjestöille, joilla on y-tunnus.

Studio Behmin graafisen suunnittelun palvelut Instagramiin

  • Fontit ja värit Instagramiin (Jos ne puuttuvat kokonaan/ovat unohtuneet alkuperäisestä brändioppaasta/printin fontit eivät taivu someen)

  • Brändiopas somekulmalla (Josta voi helposti kurkata, mikä värikoodi, mikä fontin nimi ja koko, suoja-alue jne.)

  • Template-pohjat eli Instagram-mallipohjat (indd- ja psd-muotoihin, huom. ei Canva-pohjia)

  • Postausvalmiit kuvat Instagramiin (Eli autan myös postausten ideoinnissa ja kuvahaussa)

  • Someen soveltuvat logot (Ei siis niitä ohuita kaunoja, joita ei kukaan näe profiilikuvista)

  • Somemainosten taitto sisältäen myös kuvahakua & kuvankäsittelyä

  • Instagram-tarinoiden konseptointi (esim. mitä Ig-fontteja suosittelen brändillesi)

  • Kohokohtien kansikuvat ja kuvitukset

  • Vektori- ja kollaasikuvitukset ja GIF:t someen

    Lisätietoa, esimerkkitöitä ja suosituksia Studio Behmin Instagramiin suunnatuista visuaalisista palveluista löydät täältä www.studiobehm.fi/instagram-artdirector

Somegraafikko, somepohja, someilme, graafinen suunnittelu sosiaalinen media, Instagram visuaalinen ilme, Instagram ilme, Instagram graafikko, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, brändi-ilme, somevärit, Instagram värit, brändivärit.

Onko brändillesi määritelty jo juuri Instagramiin soveltuvat värit ja sävyt? Jos brändiuudistus on aikoinaan tehty ilman somekulmaa, brändioppaastasi saattaa löytyä vasta painotuotteisiin soveltuvat fontit ja värit, ei juuri Instagramiin sopivia fontteja ja värejä. Mainostoimisto Studio Behm auttaa Instagramin graafisessa suunnittelussa ja brändi-ilmeissä. Kurkkaa lisää täältä: www.studiobehm.fi/instagram-artdirector.


Etsitkö luottograafikkoa, taittajaa tai kuvittajaa? Kurkkaa työnäytteitäni portfoliosta.
Lue lisää täältä!

Uusi logo haaveissa yritykselle? Lue täältä lisää Studio Behmin logopaketeista.
Kurkkaa lisää täältä!


Haussa kokenut lehtien taittaja aikakauslehden taittoon tai oman art directorin tuuraajaksi loman ajalle?

Etsitkö kokenutta graafista suunnittelijaa tai art directoria avuksi taittotyöhön, kuvaeditointiin tai kuvankäsittelyyn? Tai art director-tasoista graafista suunnittelijaa tuuraamaan omaa taittotiimiä tai vetämään lehtiuudistusta? Studio Behm auttaa yrityksiä etänä esitteiden, katalogien ja lehtien visuaalisuudessa. Studio Behmin kautta onnistuu niin luova ideointi, kuvahaku, kuvaeditointi, kuvankäsittely, taitto, painoon laitto, somekuvien versiointi, uutiskirjekuvien versiointi jne.

Olen tehnyt painotuotteiden graafista suunnittelua ja taittoja mm. näille brändeille: Trendi / HS Meidän Perhe / Kauneus ja Terveys / Vauva / Glorian Antiikki / Genero / Kotkan matkailu / Nokia / Psoriasisliitto / Kodin Kuvalehti / Tapiola / Roche / Gloria /

Pääset tutustumaan Studio Behmin mediataloille ja lehtibrändeille suunnattuihin palveluihin täältä.

Tuliko mieleen taittotyö, johon kaipaisit apua? Kysy lisää matalalla kynnyksellä!


Joko seuraat Studio Behmiä Instagramissa?

Kurkkaa Instagramin puolelle täältä.

 
Edellinen
Edellinen

Tuntihinta, päivähinta vai könttähinta: graafisen suunnittelun hinnoittelun vaihtoehdot Studio Behmin projekteissa

Seuraava
Seuraava

Aikakauslehtien suunnittelun opit ja vahvuudet käyttöön myös Instagramin puolelle!