Etsitkö kokenutta graafista suunnittelijaa lehden tai muun julkaisun taittoon?

Studio Behm, lehtibrändien visuaalisena apuna:

taitot / lehtiuudistukset / kuvaideointi / kuvahaku / kuvitukset / kuvankäsittely / some- ja digikuvat / logosuunnittelu

Taitettava julkaisu voi olla mm.

aikakauslehti / järjestölehti / henkilöstölehti / asiakaslehti / harrastuslehti / harjoituskirja / katalogi / raportti / esite / vuosikertomus / bookazine / verkkolehti pdf-muodossa

  • lehtitaittaja, lehtigraafikko, lehtitaitto, visuaalinen ilme, graafinen suunnittelija, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, etätyö, etätaittaja, art director, somekuvien suunnittelu, lehtiuudistus, lehtigraafikko

    1. KYSY TARJOUS & JUTELLAAN LISÄÄ

    Kerro haaveistasi, millaista tekijää parhaillaan etsit ja mistä julkaisusta on kyse? Mistä alkaen etsit uutta tekijää eli milloin esim. lehteä/katalogia voi alkaa taittaa ja onko painopäivä jo tiedossa? Voit laittaa tarjouspyynnön mailitse info@studiobehm.fi tai täyttämällä lyhyen lomakkeen, jonka löydät Ota yhteyttä -välilehdeltä. Löydät sieltä myös puhelinnumeroni, jos haluat ensiksi soittaa ja kertoa lisää puhelimitse. Kysyn usein vielä mailitse tarkentavia lisäkysymyksiä liittyen kyseisen projektin työtehtäviin ja tekoprosessiin, joiden pohjalta tarjous on helppo tehdä.

  • lehtitaittaja, lehtigraafikko, lehtitaitto, visuaalinen ilme, graafinen suunnittelija, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, etätyö, etätaittaja, art director, somekuvien suunnittelu, lehtiuudistus, lehtigraafikko

    2. TEEN TARJOUKSEN & TARKAN AIKATAULUN

    Teen jokaisesta projektista kirjallisen tarjouksen sekä tarkan aikatauluehdotuksen, jolla projekti on mahdollista toteuttaa. Näet tarjouksesta jo kokonaissumman, paljon esim. yksittäisen lehden visuaalinen suunnittelu maksaa. Hinta määräytyy sen mukaan, miten laajasta työstä on kyse (tuntien/päivien määrä ja julkaisun sivumäärä) sekä millaisia työtehtäviä työhön kuuluu. Hinnassa näkyy totta kai myös laaja kokemukseni lehtibrändien parissa. Olen tekijänä kuitenkin nopea ja tarkka. Pääset tutustumaan myös jo ennakkoon portfoliooni ja suosituksiin, joita olen saanut lehtiprojekteista.

  • lehtitaittaja, lehtigraafikko, lehtitaitto, visuaalinen ilme, graafinen suunnittelija, art director Niina Behm, mainostoimisto Studio Behm, etätyö, etätaittaja, art director, somekuvien suunnittelu, lehtiuudistus, lehtigraafikko

    3. SUUNNITTELUTYÖ VOI ALKAA

    Jos tarjous ja aikatauluehdotus vaikuttavat hyvältä, yhteistyö voi alkaa. Toteutan työt etänä omalla koneellani, Adoben ohjelmilla. Lehden taittokierrokset ja kommunikointi voidaan hoitaa esim. pdf-vedosten kautta mailitse tai käyttää lisäapuna Teamsiä tai jotain toista viestintäappia, joka julkaisullasi on käytössä. Vinkkaan usein jo aikatauluehdotuksessani järjestystä eri vaiheille, näin sinun on helpompi tilata esim. tekstejä oikeaan hetkeen. Taiton lisäksi autan mielelläni myös kuvahaussa, kuvankäsittelyssä, taittokorjausten teossa sekä painoaineiston toimittamisessa painoon saakka.

Rakkaudesta aikakauslehtiin

Olen tehnyt lehtibrändien parissa töitä jo yli 17 vuotta, sekä vakituisena isoissa mediataloissa ja nykyisin yrittäjänä Studio Behmin kautta.

Olen tehnyt visuaalisia sisältöjä (taittoja, kuvahakua, kuvituksia, logoja, some- ja digisisältöjä) mm. näille lehtibrändeille ja heidän asiakkailleen: Helsingin Sanomat / Meidän Perhe / Vauva / Gloria / Opettaja / Advokaatti / Trendi / Eeva / Acatiimi / Tapiola / Nokia / Pirkka / Kotkan matkailu / Etiketti / Sport / Kotikirkko / Roche / Meillä Kotona / Glorian Antiikki / Viini-lehti / Kauneus ja terveys /

Löydät portfoliostani uusimpia töitä ja aina voi kysäistä myös mailitse lisää työnäytteitä!

Lehtigraafikko Niina Behm

Olen art director, graafikko, graafinen suunnittelija, taittaja, kuvittaja, somesisältöjen suunnittelija, kuvasuunnittelija, logosuunnittelija, yrittäjä. Lehtigraafikon monipuoliset työtehtävät liittyvät jokaiseen noihin edeltäviin sanoihin. Lehtitaittajat ovat visuaalisia journalisteja, jotka auttavat miettimään brändin sisältöjä kiinnostaviksi, brändin mukaisiksi ja houkutteleviksi. Oli alusta sitten printtilehti, uutiskirje, podcast tai vaikka Instagram-tarina.

Olen tekijänä luova, jatkuvasti itseäni kehittävä ja loistan parhaiten tiimityössä. Olen luonteeltani analysoija ja näen asiat päässäni kuvina ja tarinoina. Ensimmäinen asia, minkä teen aivan jokaisen uuden lehtityön kohdalla on se, että tutustun brändiin hyvin. Millainen ääni teksteissä on, millaisia juttutyyppejä on printissä, entä netissä? Millaisia kuvia ja kuvituksia brändi käyttää eri alustoilla? Millainen käyttäjä brändin sisältöjä kuluttaa? Listaan havaintoja, mutta myös kysymyksiä, joita kysyn työn alussa. Mielelläni työn alkaessa tutustun myös lukijatutkimuksiin, jos niitä on saatavilla. Tästä saan usein kiitosta päätoimittajilta ja art directoreilta myös yrittäjänä: yhteistyö on paljon nopeampaa aloittaa, kun tavoitteet ja ääni ovat jo tuttuja ja voidaan hypätä suoraan käytännön tekemiseen. Saat siis avuksi kokeneen tekijän, joka tuntee lehtiprosessin kuin omat taskunsa! Pääset lukemaan asiakkaiden ja kollegoiden suosituksia sekä Linkedinin puolella täällä sekä nettisivuiltani täällä.

Sain kunnian vuonna 2023 olla osana Aikakausmedian Edit-kilpailun tuomaristoa kahdessa kategoriassa: Vuoden ulkoasu aikakausmediassa sekä esituomaristossa kategoriassa Vuoden aikakauslehtikansi. Pääset lukemaan kilpailusta lisää täältä.

Voit tilata suunnittelua niin pieniin kuin suuriin lehtiprojekteihin!

Autan yrityksiä, järjestöjä ja liittoja luomaan kiinnostavia ja laadukkaita visuaalisia sisältöjä, jotka ovat mietitty aina brändi- ja kohderyhmä edellä. Kaikki työt onnistuvat ketterästi etänä Studio Behmin omalla koneella, Adoben ohjelmilla. Tiedän kokemuksesta, että lehtiprosesseja ja työnkuvia eri toimitusten kesken on erilaisia, joten jutellaan, miten voisin parhaiten auttaa juuri teidän brändiä! Autan mielelläni koko lehden taitossa tai voit totta kai pyytää tarjouksen, joka sisältää vain jonkun seuraavista työtehtävistä. Työtehtäviin voi kuulua esim. näitä seuraavia:


  • Kuvahaku ja kuvaeditointi. Kuvahaun tilaaminen juuri yrittäjänä toimivalta graafikolta on kustannustehokasta! Kuvahakupäivät pystytään sopimaan juuri niihin päiviin, kun kuvahakua tarvitaan, etkä maksa tällöin ylimääräisistä odottelupäivistä, kun jutun tarkka kulma tai lopullinen otsikko ei ole vielä tarkentunut. Voit tilata kuvahakuapua myös kiirehetkiin, kun oma visualisti on lomalla ja tarvitset kuvia jo nettisivuille/uutiskirjeeseen/someen tai kulman takana häämöttää kiireisimmät taitto- tai kuvauspäivät ja oma graafikko tai AD on sidottuna muuhun kuin kuvahakuun. Yleiset kuvalinjaukset, käytettävät kuvapankit sekä budjetit sovitaan aina ennakkoon. Yhteen kuvahakupäivään saadaan sisällytettyä useampien juttujen kuvahakuja ja haen totta kai jokaiseen tilanteeseen myös vaihtoehtoisia kuvia. Rakastan juuri sitä salapoliisityötä, miten löytää se osuvin ja kiinnostavin kuva, joka ei näytä edes kuvapankkikuvalta vaan juuri aiheeseen kuvatulta.

  • Kuvitukset ja infograafit. Kuvitukset ovat minulle yksi rakkaimmista asioista lehtitöissä. Kuvitukset onnistuvat sekä kollaasitekniikalla ja vektoritekniikalla. Autan mielelläni myös infografiikan piirtämisessä taiton joukkoon, joka sopii myös vaikka somekanavaan! Myös kevyt GIF-animaatio digiversiota varten onnistuu! Kurkkaa portfoliotöitä kuvituksista täältä. Isommille kollaasitöille suosittelen varaamaan reilummin aikaa taittoprosessista, kevyemmät vektorikuvitukset ja infograafit onnistuvat nopeammin etukäteen sovittujen taittopäivien aikana. Kyselen usein jo tarjousta tehdessä tästäkin lisää, miten paljon kuvituksia on haaveissa?

  • Julkaisun taittoprosessi. Taitan lehdet, katalogit ja muut julkaisut etänä omalla koneellani, InDesign-ohjelmalla. Pystyt tilaamaan apua vaikka tiettyihin kiirepäiviin tai vakituisemmin lehtigraafikon työtehtäviin useampana kuukautena vuodessa. Käytössäni on Adoben creative cloud, eli pystyn käyttämään taittotyössä Adoben kattavaa fonttikirjastoa, Photoshop-ohjelmaa kuvien käsittelyyn ja Illustrator-ohjelmaa vektorikuvitusten muokkaukseen/tekoon. Usein taitot tapahtuvat brändin jo olemassa olevilla fonteilla ja taittopohjilla, kysyn tähän liittyviä tarkentavia kysymyksiä jo tarjousta tehdessä. Toki taittoja voidaan juttukohtaisesti ideoida ja taittaa brändin tyylin mukaisesti ilman valmiita pohjia, sen mukaan, miten paljon millekin jutulle tarvitaan tilaa tai esim. millainen on lehden ilmoitustilanne. Autan myös valmiiden ilmoitusten sijoittelussa InDesign-taittoon. Korjauskierrokset onnistuvat ketterästi pdf-vedosten avulla, johon voimme merkitä huomioita puolin ja toisin. Teen mielelläni myös lehtenne toimitussihteerin, päätoimittajan, toimituspäällikön tai tuottajan toivomat korjauspyynnöt InDesign-taittoon noiden merkintöjen avulla. Olen tekijänä tarkka, joten vinkkaan itsekin toki, jos taitossa on vielä hassu kolo tai joku tärkeä kohta kaipaa vielä lisänostoa tai kuvatekstiä. Se, mitä kautta viestintä tapahtuu, voidaan sopia aina tapauskohtaisesti tarjousvaiheessa. Mutta ihan pelkistetyimmillään työ hoituu vaikka mailitse ja tarkentavat lisäkysymykset puhelimitse. Autan miettimään jo tarjousta tehdessä realistisen aikataulun. Taitot ja kuvankäsittely kulkevat totta kai käsi kädessä! Autan syväämään myös julkaisuun tulevat tuotekuvat. Ja valmiin työn pystyn toimittamaan suoraan painoon saakka. Autan mielelläni myös näköisversio pdf-tiedoston teon kanssa.

  • Somekuvien versiointi painopäivän jälkeen. Onko sinulla haaveissa saada visuaalista sisältöä someen, joka on linjassa printtilehden ilmeen ja brändi-ilmeen kanssa? Anna minun auttaa somekuvien tai somepohjien ideoinnissa ja graafisessa suunnittelussa! Olen tehnyt somekuvia, meemejä ja itse muokattavia tarinapohjia mm. Meidän Perhe-lehdelle, Eeva-lehdelle, Kauneus ja terveys-lehdelle, Kotikirkko-lehdelle ja Meillä kotona kaupoille. Voit toki sisällyttää osaksi taittoprojektia myös somekuvien taiton olemassa oleviin pohjiin: esim. sitaatit ja kuvanostot kannattaa tehdä valmiiksi heti lehden painoon laiton jälkeen. Kurkkaa työnäytteitä täältä.

  • Muiden julkaisujen taitot. Onko brändilläsi tulossa uusi lehtimäinen mainostuote, katalogi tai vaikka bookazine? Etsitkö sille art directoria tai graafikkoa? Kerro ihmeessä lisää! Olen ideoinut, kuvittanut ja taittanut myös mm. puuhaliitteitä ja mainosliitteitä, jotka tulevat aikakauslehtien väliin. Minulla on paljon kokemusta myös järjestö- ja henkilöstölehdistä. Tai onko brändillesi tulossa tärkeä tapahtuma tai messut, johon kaivataan mainosta, upeaa lahjakorttia, käyntikorttia tai julistetta? Autan mielelläni myös muissa taittotöissä ja luovassa konseptoinnissa!

  • Lehtien visuaaliset uudistukset. Etsitkö art directoria, joka olisi apuna konsultoimassa tai toteuttamassa lehtiuudistusta? Pystyt tilaamaan Studio Behmiltä apua näihin kumpaankin! Lehtiuudistuksen tai freesauksen laajuus sovitaan yhdessä etukäteen. Onko haaveissa etsiä uusia fontteja tai värejä? Mietitäänkö samalla täysin uusia juttupaikkoja ja visuaalisia konsepteja? Vai tehdäänkö kevyempi freesaus, joka sisältää kansiuudistuksen ja esim. yhden pääjutun miettimisen uusiksi? Autan todella mielelläni miettimään myös taittoprosessia ketterämmäksi, että samoista ideoista ja visuaalisista sisällöistä saadaan brändin käyttöön printtijutun lisäksi myös kiinnostavat digi- ja somejutut. Tarvitaanko esim. videota tai animaatiota mukaan, kannattaisiko se kuvauttaa samalla? Tai olisiko jonkun juttupaikan tärkein koti kuitenkin somessa ja samasta sisällöstä mietittäisiin myöhemmin juttu myös printtiin? Teen myös paljon logosuunnittelua yrityksille, joten autan ehdottomasti myös uuden nimiön suunnittelussa lehdelle. Uuden nimiön voit toki tilata Studio Behmiltä vaikka erikseen, vaikka taittaja lehdessä olisikin joku toinen!

  • Vai tuliko mieleen joku muu työ, joka tästä vielä puuttui? Kysy ihmeessä matalalla kynnyksellä lisää! Nettisivujen uudistuksia tai konseptointia en valitettavasti itse toteuta, niissä suosittelen kääntymään sellaisen yrityksen puoleen, joka on erikoistunut juuri siihen. Mutta visuaalisia journalistisia sisältöjä autan ehdottomasti ideoimaan alustalle kuin alustalle!

    OIKOREITIT

    PORTFOLIO
    SUOSITUKSIA
    OTA YHTEYTTÄ
    USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

Usein kysytyt kysymykset: lehtitaitto

Voinko tilata apua myös kiirehetkeen tai tuuraamaan nykyistä AD:ta tai graafikkoa?

Ehdottomasti voit. Ja moni on pyytänytkin. Tilanteita on erilaisia: oma visualisti saattaa olla lomalla, kiinnitettynä toiseen kiireelliseen projektiin tai suunnitteilla on vaikka AD:n vuorotteluvapaa. Autan mielelläni myös AD tasoisessa kuvaideoinnissa, kansien suunnittelussa ja uudistuksissa oman kokemukseni pohjalta. Ainut asia, joka kannattaa huomioida: teen kaikki työt etänä Jyväskylästä käsin, joten kuvausten ohjaaminen ei valitettavasti livenä onnistu kauttani. Mutta jos kyseessä on lehtibrändi, jossa valokuvausten briefauksen hoitaa joku muu toimituksessa, pystyn auttamaan kaikessa muussa lehden taittoon liittyvässä! Ja minut voi totta kai pyytää graafikkoavuksi tiimiin, jossa art director on myös paikalla, jolloin teen töitä enemmän tuotantograafikon roolissa valmiita pohjia soveltaen. Tällainen tilanne voi olla esim. se, että samassa paikassa tehdään useaa tuotetta kerralla ja tarvitaan lisäkäsiä auttamaan taitossa tai vain tietyssä työnkuvassa, esim. kuvahaussa tai somekuvien teossa.

Haluaisin tilata lehtigraafikon avuksi useamman kerran vuodessa ilmestyvää julkaisua varten. Olen miettinyt taittotyön tilaamista juuri yrittäjältä. Paljon lehden taitolle kannattaa varata budjettia per numero?

Jokaisen projektin hinta on yksilöllinen ja hinta selviää helpoiten kysymällä minulta tarjouksen. Saat kysyttyä sen kätevästi esim. täällä. Hintaan vaikuttavat mm. osaaminen ja kokemus, julkaisun laajuus, millaisia työtehtäviä projektiin mukaan tarvitaan, millaisia tekijänoikeuksia tarvitaan mukaan ja monen tunnin/päivän projektista on kyse. Jos kyseessä on useamman kerran vuodessa ilmestyvä julkaisu, johon liittyy yli 10 vrk taittoaika per kuukausi (usein yhden numeron tekoajat ovat noin 10-15 vrk), annan mielelläni näille isommille tilauksille myös määräalennusta. Näin alustavana hintahaitarina voisin sanoa, että graafikkotasoiset lehtitaitot, joihin on valmis taittopohja olemassa (eikä työhön sisälly uudistusta) ja työhön kuuluu taittoa, kuvahakua ja kuvankäsittelyä, saattavat jäädä määräalennuksella tuntihinnaltaan jopa vain n. 58 - 70 € + alv. Art directorin työt, esim. lehtiuudistukset, ovat tuntihinnaltaan tästä korkeampia. Mutta tosiaan, projektit vaihtelevat niin paljon työtehtäviltään ja laajuudeltaan, että parhaiten hinta tarkentuu koko numerolle, kun kerrot lisää juuri sinun haaveistasi ja mietitään työlle järkevä tarjous, jossa on mukana juuri ne palaset, joita tarvitset mukaan. Uskon, että koska olet päätynyt tälle sivulle, etsinnässä on myös tekijä, jolla on kokemusta juuri lehtitöistä ja jonka näkemykseen ja ratkaisuehdotuksiin voit luottaa myös kiiretilanteissa. Kun tilaat lehtitaiton yritykseltä, et joudu myöskään maksamaan niistä kuukauden hiljaisemmista päivistä turhaan. Yrittäjälle et joudu maksamaan myöskään vakuutuksista, taitto-ohjelmista jne. vaan yrittäjä maksaa ne itse. Siksi tuntihinta ei ole suoraan verrattavissa vakituisen graafikon tuntihintaan.

Miten taitto onnistuu etänä? Liittyykö siihen jotain sellaista, mitä on hyvä huomioida ennen tarjouksen pyytämistä?

Monet lehtitoimitukset toimivat nykyisin täysin etänä, joten lehden teko täysin etänä on nykyisin aivan normaalia. Työskentelin itse paljon etänä jo ennen yrittäjyyttä isossa mediatalossa. Jos julkaisusi taitetaan Adoben InDesign-ohjelmalla ja saan lehden taittoon tarvittavat fontit käyttööni (tai fontit löytyvät Adobe Fonts-kirjastosta), taitto onnistuu ketterästi etänä. Eli ei mitään huolta! Korjauskierrokset voidaan hoitaa yksinkertaisesti vaikka pdf-tiedostojen avulla, johon merkataan merkintöjä puolin ja toisin. Sinulla ei tarvitse olla itselläsi siis välttämättä edes InDesign-ohjelmaa, riittää, että minulla on. Saan silloin sinulta taittoon tulevat tekstit esim. mailitse/pilvipalvelun kautta Word-tiedostoina ja mahdolliset kuvat voidaan jakaa samalla tavalla. Minä taitan brändin fonteilla lehden omalla koneellani InDesignissa, teen sivuista vedospdf-tiedostot oikolukuun ja lähetän sinulle tai haluamallesi oikolukijalle. Tilaajan korjauspyyntöjen perusteella korjaan taittoa ja teen uudet korjatut pdf-vedokset nähtäväksi. Hion taiton, käsittelen kuvat ja lopuksi lähetän valmiin painopdf-tiedoston painolta saamilla teknisillä ohjeilla painoon painettavaksi. Taittoviestintää voidaan hoitaa sähköpostitse, puhelimitse, Teamsin kautta tai jollain sinulla käytössä olevalla apilla, kuten Trellolla.

Miten laskutus tapahtuu?

Laskutusvaihtoehdot ovat joko verkkolasku (suositeltu) tai mailitse lähetettävä pdf-lasku. Maksuaika laskuissa on 14 vrk. Laskutuspäivä/päivät määritellään aina jo tarjouksessa. Jos tilaat taittoapua useampaan numeroon, jokainen numero laskutetaan erikseen.

Missä pääsen näkemään portfoliotöitäsi?

Löydät portfolioni täältä. Olen taittanut urani aikana tuhansia sivua aikakauslehtiä, joten portfoliosta löydät vain pienen kattauksen töistä. Voit halutessasi aina kysyä mailitse lisää työnäytteitä jostain tietystä työstä tai aiheesta.

Autatko myös taittopäivien aikataulutuksessa?

Autan! Usein tarjousvaiheessa onkin tiedossa vasta painoaikataulu ja ilmoitusaikataulu. Jos pyydät minulta tarjouspyyntöä useampaa numeroa varten, saat usein aikatauluehdotuksen tarkemmille taittopäiville jo tarjouksen mukana. Näet siitä päivät, joilla kyseisen julkaisun teko onnistuu. Olen tekijänä tarkka sekä samalla ennakoija, joten otan huomioon jo aikataulua tehdessä ne opit, jotka olen oppinut vuosien varrella lehtiprosesseista. Lehden teon ei tarvitse olla stressaavaa, se voi olla myös etukäteen suunniteltua ja sen myötä koko tiimille inspiroivaa. Jotta lehtiprosessi sujuisi varmasti mahdollisimman mutkattomasti, haluan aina omalta osaltani varmistaa, että:

  • Aikataulussa on joustoa myös yllättäville tilanteille esim. jos ilmoitus on myöhässä tai kuva saapuu kuvaajalta poikkeustilanteen vuoksi myöhemmin kuin yleensä. Siksi ehdotan toimituksen omaa painopäivää lähtökohtaisesti jo virallista painopäivää edeltävään päivään.

  • Aikataulu on realistinen ja järkevä sekä minulle yrittäjänä, että sinulle tilaajalle. Jos kyseessä on säännöllisesti ilmestyvä kuukausijulkaisu, saatan ehdottaa, että laskutan tietyistä päivistä vähemmän tunteja ja kiirepäivistä täydet 7,5 h. Miksi? Tiedän kokemuksesta, että lehden teon ensimmäiset taittopäivät eivät oikeasti ole aivan täysiä. Olisi typerää, että joudut maksamaan vajaista päivistä täysiä päiviä. Kun aikataulut on sovittu tarkkaan, pystyt myös paremmin ennakoimaan, milloin mitäkin tapahtuu. Milloin tarvitaan editoidut tekstit taittoon, milloin taitetaan, milloin etsitään kuvat, milloin käsitellään kuvia, milloin ovat vedoskierrokset? Kun kumpikin osapuoli tietää, mitä tehdään, ei toinen joudu myöskään turhaan odottelemaan. En häiriköi sinua iltaisin ja viikonloppuisin pidän lähtökohtaisesti työmailin kiinni (ellei olla sovittu jostain poikkeusaikataulusta, joka vaatii työskentelyä myös viikonloppuna).

  • Yllättävät tilanteet ovat siis huomioitu jo tarjouksessa. Määrittelen tarjouksessa myös joustot, esim. miten toimitaan, jos joku sairastuu, mitä jos tarvitaan tehdä jotain ylitöinä, mitä jos tarvitaan tilata taittopäiviä vielä lisää? Ratkaisu on aina löytynyt!

Pitääkö lehtigraafikon olla julkaisun aihepiirin kohderyhmää?

Oma kokemukseni on, että ei tarvitse olla. Lehtigraafikosta tulee aihepiirin visuaalinen asiantuntija, sillä esim. kuukausittain ilmestyvän lehden teossa pääsee tutustumaan alan asiantuntijoihin, aiheisiin ja yksityiskohtiin erittäin tarkasti. Olen tehnyt itse urallani yli 30 lehtibrändin kanssa töitä ja vain harvoin olen ollut itse suoraan kyseisen brändin kohderyhmää. Lehtigraafikot ovatkin visuaalisia journalisteja, jotka tutustuvat jatkuvasti uusiin monipuolisiin aiheisiin ja kohderyhmiin. Olen aina ollut utelias oppimaan uutta myös aiheista, jotka eivät ole entuudestaan tuttuja. Olen nopea tulkitsemaan brändiääntä ja kyseisen aihepiirin visuaalisia yksityiskohtia. Jokaiseen uuteen lehtitaittoon sisältyy myös tärkeät ensimmäiset etäpalaverit, joissa kyselen tarkentavia lisäkysymyksiä, jotka ovat tulleet vastaan taustatyötä tehdessä. Näin saan kysyttyä sen hiljaisen tiedon, joka liittyy juuri kyseiseen tuotteeseen. Kaikki liiketoimintaan liittyvät tiedot ovat totta kai luottamuksellisia myös lehtiprojekteissa.

Saako Studio Behmiltä tilattua myös lehden oikolukua?

Keskityn palveluissani valitettavasti ainoastaan visuaaliseen puoleen, joten lehtiprosessiin tarvitaan työpariksi vähintään toinen tekijä, joka toimittaa tekstit taittoon ja oikolukee taitot. Mutta totta kai, jos näen taitossa hassun tavutuksen tai selkeän kirjoitusvirheen, vinkkaan siitä sovitulle toimitussihteerille, tuottajalle, päätoimittajalle tai toimituspäällikölle. Oikoluvun oikeellisuus on kuitenkin lopulta tilaajan vastuulla.

Mitä tarjouspyynnössä kannattaa mainita?

Ihana, kun kysyit! Sinun ei tarvitse stressata, onko ensimmäisessä yhteydenotossa mukana kaikki tarvittavat tiedot, kyselen usein vielä mailitse tarkentavia kysymyksiä. Mutta jos olet listaihminen, kuten minä, tässä avuksi jo listaa, millaisia asioita kyselen tarjousta varten:

  • Mistä julkaisusta tai brändistä on kyse?

  • Etsitkö art directoria/graafikkoa yhteen numeroon vai useampaan?

  • Tilaajayrityksen nimi ja y-tunnus?

  • Mihin kaikkialle halutaan ostaa tekijänoikeudet?

  • Onko julkaisun sivumäärä tai laajuus jo tiedossa? Vai voiko vaihdella?

  • Millaisella aikataululla julkaisu taitetaan: onko tiedossa jo päivä/viikko, jolloin kuvahakua/taittoa voi alkaa edistää ja onko tiedossa jo ilmoituspäivät ja virallinen painopäivä?

  • Taitetaanko julkaisu InDesignilla, onko kyseistä julkaisua tehty aiemmin, löytyykö siitä pohjaa? Vai luodaanko nyt jotain täysin uutta?

  • Mitä työtehtäviä projektiin kuuluu? Etsinkö kuvia? Valitsenko kuvia? Käsittelenkö kuvia? Etsinkö fontteja vai tulevatko ne suoraan tilaajalta?

  • Monta vedos/korjauskierrosta taittoon kuuluu ja millainen tekoprosessi julkaisun tekoon juuri teidän brändissä liittyy? (Jos teet lehteä ensimmäistä kertaa, autan totta kai miettimään tämän fiksuksi!)

  • Kuuluuko taittoprosessiin jotain muita työtehtäviä esim. tuupparin tekoa tai juttu/ilmoitusjärjestyksen miettimistä yhdessä päätoimittajan kanssa? Tai kaivataanko printtilehden taiton lisäksi myös muuta graafisen suunnittelun apua esim. somekuvien tekoa lehden painoon menon jälkeen?

  • Vai etsitkö tällä kertaa lisäkäsiä johonkin pienempään työhön, esim. etsit lehdelle kansikuvittajaa?

    Tarjouksen voit pyytää lähettämällä mailia osoitteeseen: info@studiobehm.fi tai täyttämällä nopean lomakkeen, jonka löydät täältä. Palaan sinulle mahdollisimman pian mailitse asiaan mahdollisten lisäkysymysten kera.

    Kuullaan siis toivottavasti pian! Ilolla, Niina Behm/Studio Behm

    OIKOREITIT

    PORTFOLIO
    SUOSITUKSIA
    OTA YHTEYTTÄ
    USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET